Kvinnehelse, graviditet og etter fødsel

Når du er gravid endrer hele kroppen seg mye i løpet av kort tid. Både graviditeten og fødselen er en stor påkjenning, og du kan oppleve flere større eller mindre plager både før og etter fødsel. Mange av disse kan forebygges og behandles slik at du kan oppleve en kropp i balanse.

Ryggsmerter og bekkensmerter er vanlig under en graviditet. Med voksende mage forskyves kroppens tyngdepunkt, og det påvirker både rygg og bekken. Derfor opplever mange gravide smerter i både nakke, rygg og bekken under graviditeten. Disse smertene kan også henge igjen etter graviditeten.

Gjennom behandling og forebygging kan vi hjelpe deg slik at du lettere kan bevege deg, trene og forberede deg og kroppen din til selve fødselen, og livet etter graviditeten.

Vanlige svangerskapsrelaterte plager

Gjennom behandling og forebygging kan vi hjelpe deg før plagene oppstår, eller før de blir for smertefulle.

Gjennom en graviditet er det mange som opplever plager i rygg, bekken, lyske, nakke og skuldre. Plager i disse områdene kan også gi kvalme, hodepine og søvnproblemer, samt smerter når du går, ligger og skal reise deg.

Smerter og stramme muskler i bryst og brystrygg kan gi deg smerter i armer, smerter når du puster og nummenhet i armene.

Vi kan hjelpe deg med å forebygge og behandle plagene slik at du opplever en kropp i balanse.

Det er en rekke svangerskapsrelaterte plager som kan behandles hos oss:

• vondt i ryggen eller bekkenet
  • smerter i nakken eller skuldrene
  • hodepine, migrene og spenningshodepine
  • smerter mellom skulderbladene
  • vondt i ribbeina
  • smerter i brystet og brystryggen
  • nummenhet i armene
  • svangerskapskvalme
  • søvnproblemer
  • vonde ankler eller føtter
  • smerter i arm eller håndledd
  • vondt når du går, ligger, reiser deg, får «gangsperre» uten grunn
  • vondt i hofta eller lysken
  • kvinnehelse

Bekkenleddsmerter (bekkenløsning, bekkenlåsning)

Bekkenløsning skjer hos alle gravide for å klargjøre bekkenet før fødsel, men ikke alle gravide opplever plager i forbindelse med bekkenløsning. Når gravide opplever smerter i forbindelse med bekkenløsning eller -låsning, kalles det bekkenleddsmerter. Mer enn halvparten av alle gravide opplever smerter i rygg, bekken eller begge deler. Ca. 20% opplever bekkenleddsmerter.

Bekkenleddsmerter opptrer ulikt fra person til person. Noen gravide opplever smerter i korsrygg eller lyske, mens andre opplever en strålende smerte nedover sete og lår. Andre igjen opplever smerter i hele bekkenområdet, som samtidig stråler ned til sete og lår.

Det er ikke uvanlig å oppleve smerter og plager i bekken også etter fødselen. Smertene kan kjennes i rygg, hofte, baksiden av lårene eller i selve bekkenet, og allikevel ha samme opphav i bekkenet.

Du skal ikke trosse smertene du opplever. Større belastning på muskler og leddbånd kan forverre plagene. Aktivitet er bra under graviditeten, men smertene skal ikke øke under aktiviteten. Riktig trening og aktivitet er derfor viktig.

Bekkenleddsmerter er ikke en vanlig del av graviditeten. Oppsøk hjelp tidlig dersom du opplever smerter, slik at vi sammen kan forebygge og gi deg en bedre graviditet.

Hos oss tilpasser vi behandlingen individuelt, og veileder deg i trening og øvelser. Målet er å gi deg en hverdag med mindre smerter, og bedre funksjon.

Halebenssmerter

Alle kan oppleve halebenssmerter, men det er mest vanlig hos gravide. Hormonelle forandringer gir mer elastiske muskler, leddbånd og sener. Sammen med den voksende magen gir det økt belasting på bekken, hofter og rygg, som kan bli mer ustabilt. Derfor opplever mange gravide halebenssmerter.

Kvinnekroppen er skapt for fødsel, men en tøff fødsel kan føre til brudd eller brist i halebeinet. Hvis det mistenkes brudd eller brist i halebeinet etter fødsel, kan du bli henvist til røntgen. Ofte blir det ikke funnet brudd eller brist i halebenet. Smerter i halebenet kan også komme fra rygg og bekken.

Noen halebensplager kommer også av låsning i bekken og ryggsøylen.

Hos oss kartlegger vi årsaken til smertene, og tilpasser behandlingen deretter. I enkelte tilfeller er det nødvendig med smertebehandling av lege dersom behandling hos oss ikke skulle gi bedring. Vi samarbeider med flere fagpersoner for å kunne gi deg en beste, og mest riktige, behandlingen.

Sympfysesmerter

Sympfysen er beinet som så ufortjent ofte omtales som “skambeinet”, eller benet over tissen. Smerter i sympfysen kan være fryktelig vondt, men det er ikke farlig. Det hindrer heller ikke en naturlig fødsel.

Sympfysen er en del av bekkenet, og smertene kan manifestere seg i skrittet og på innsiden av lårene. Ofte er det svært vondt å bevege seg, snu seg i sengen, reise seg opp, og hverdagslige gjøremål som å støvsuge eller se på TV i sofaen kan være vondt. Gangsperre er ikke uvanlig.

Smerter i sympfysen er en del av det vi kaller bekkenleddsmerter. Bekkenleddsmerter er ikke en vanlig del av graviditeten. Det er viktig å oppsøke hjelp tidlig, slik at vi kan forebygge plager gjennom behandling og trening.

Spinning Babies - øvelser for en optimal posisjon før fødsel

Spinning babies-øvelser er øvelser som kan være med å forberede deg fram mot fødsel. Øvelsene gjøres med partner, og bidrar til å gi babyen er mer optimal posisjon før fødselen og et mer optimalt fødselsforløp.

I øvelsene bruker tyngdekraften og bevegelse til å balansere muskler og spente ligamenter for å øke plassforholdene til babyen og stimulere babyen til å bevege seg mer.

Vi går igjennom øvelsene sammen, slik at du og partneren din kan praktisere dem hjemme. Mange gravide har med seg partner når vi gjennomgår øvelsene. Da kan partneren filme øvelsene, slik at det er enkelt å hente dem frem igjen.

Tverrleie og seteleie

Dersom babyen ligger i tverrleie eller seteleie kan spesielle teknikker og øvelser være nok til at babyen snur seg til riktig posisjon.

Hos oss praktiserer vi både spinning-babies-øvelser og Webster-teknikk. Målet med begge disse metodene er å gi mer rom for babyen, slik at den lettere kan snu seg selv til en best mulig posisjon. Vi går altså ikke inn for å snu babyen, men legger til rette for at babyen skal få nok rom og bevegelse til å snu seg selv.

Webster-teknikk

Webster-teknikk, eller Webster-protokoll, er en behandlingsmåte som brukes på gravide for å skape bedre balanse i bekkenet. Teknikken benyttes spesielt hvis babyen ligger i seteleie eller tverrleie.

Ved å få bedre bevegelse og funksjon i bekkenet mellom ledd, muskler og leddbånd får babyen mer rom til å bevege seg. Da kan babyen lettere bevege seg til den best mulige posisjonen i forkant av fødselen.

Teknikken brukes også for å lette på smerter i korsrygg, bekken og hofte.

Trening i og etter svangerskapet

Trening er bra både for graviditeten, som forberedelse til fødsel og for å komme raskere i form etter fødsel. Det skjer mange forandringer i kroppen under graviditeten, og trening i svangerskapet er en god investering i egen og barnets helse så lenge du lytter til egen kropp.

Målet med trening under svangerskapet er å kunne opprettholde nåværende form, og kanskje også forbedre formen dersom du ikke har trent tidligere. Gjennom trening bidrar du til at kroppen din bedre tåler belastningen av svangerskapet og fødselen.

Vi hjelper deg med øvelser og trening for at du og din kropp skal spille på lag under graviditeten, og være godt forberedt også på fødsel og tiden med et barn i armene.

Kiropraktikk etter fødsel

Flere opplever at plagene som oppstod under graviditeten ikke forsvinner etter fødselen. Dårlig søvn, feil sovestilling og ammestilling og løfting kan gi økte plager i både bekken, rygg, skuldre, nakke, armer, haleben og bryst.

De første seks ukene etter en fødsel er det fint å la både kroppen og hodet hvile og bli kjent med det nye livet. Hvis du opplever plager og smerter så er det viktig å oppsøke hjelp med en gang du orker. Du trenger ikke vente for å få behandling som kan hjelpe deg i hverdagen.

Bekkensjekken

Smerter, inkontinens og andre plager er ikke uvanlig både under og etter svangerskap. De fleste kvinner opplever at plagene de hadde under svangerskapet, forsvinner kort tid fødsel, men noen opplever at plagene de hadde under svangerskapet vedvarer også etter fødsel. Det er heller ikke uvanlig å oppleve å få plager etter fødsel, selv om svangerskapet gikk smertefritt.

Hvis du opplever smerter i bekken, hofter, ryggen og nakke, har hatt et tøft svangerskap eller fødsel anbefaler vi en bekkensjekk ca. 6 uker etter fødselen. Hvis det er smerter, nedpress i underlivet eller annen bekkenbunn-dysfunksjon som stressinkontinens, urge eller urgency anbefales pasienten å komme til konsultasjon.

I en bekkensjekk undersøker vi bekken, muskler og ledd, og lager en plan for oppfølging gjennom behandling og/eller øvelser. Skulle du trenge videre oppfølging av spesialist etter en undersøkelse hos oss kan vi hjelpe deg med anbefalinger.

Ammekrok er tilgjengelig i klinikken